مرتضی علی Image Hosted by Free Photo Hosting at http://www.iranxm.com/
Image Hosted by Free Photo Hosting at IranXM
درباره وبلاگ cea33919f0999e10a89686a3e1d2d7edXL.jpg Image Hosted by Free Photo Hosting at http://www.iranxm.com/ Image Hosted by Free Photo Hosting at http://www.iranxm.com/ احمد یوسفی مدیر وبلاگ Image Hosted by Free Photo Hosting at IranXM آحاد ملک چو سجده بر آدم کرد بر نام علی و شوکت خاتم کرد در روز غدیر خم نه تنها آدم بر قامت مرتضی فلک سر خم کرد یکی از علل عدم موفقیت ما مردم به اصلاح جامعه خود ، همین است که هر فردی آنگاه که به خودش نگاه میکند و به اعمال خودش نظر می‌افکند ، عینک خوش بینی به چشم می‌زند و آنگاه که به دیگران و اعمال دیگران نظر می‌کند عینک بدبینی و بد گمانی ، و نتیجه این است که هیچ کس خود را تقصیر کار نمی‌داند و چنین می‌پندارد که تقصیر به دیگران است – ده گفتار
نوشته های پیشین
  • خرداد 1393 (19)
  • ارديبهشت 1393 (15)
  • فروردين 1393 (7)
  •  
     
    آیا تکامل از خود بیخود شدن است؟ Image Hosted by Free Photo Hosting at IranXM آیا حرکت و تکامل مستلزم از خود بی‌خود شدن است؟ آیا هر موجودی یا باید خودش خودش بماند و یا باید راه تکامل پیش گیرد؟ پس انسان یا باید انسان بماند و یا متحول و متکامل گردد و تبدیل به غیر انسان گردد؟. پاسخ این است که حرکت و تکامل واقعی یعنی حرکت شئ به سوی غایت و کمال طبیعی خود و به تعبیر دیگر حرکت از راه مستقیم طبیعت و خلقت به هیچ وجه مستلزم این نیست که خود واقعی آن موجود تبدیل به خود دیگر گردد. آنچه خود واقعی یک موجود را تشکیل می‌دهد «وجود» اوست نه ماهیتش. تغییر ماهیت و نوعیت به هیچ وجه مستلزم تبدیل خود به ناخود نیست. صدرالمتألهین که قهرمان این مسأله است تصریح می‌کند که انسان نوعیت مشخص ندارد و مدعی است که هر موجود متکامل در مراتب تکامل، «انواع» است نه نوع.

    ادامه مطلب
    نوشته شده توسط احمد یوسفی در تاریخ: يكشنبه 25 خرداد 1393
    کلیسا و مسأله حق حاکمیت


    در قرون جدید- چنانکه می
    دانیم- نهضتی بر ضد مذهب در اروپا برپا شد و کم و بیش دامنهاش به بیرون دنیای مسیحیت کشیده شد. گرایش این نهضت به طرف مادیگری بود. وقتی که علل و ریشههای این امر را جستجو میکنیم میبینیم یکی از آنها نارسایی مفاهیم کلیسایی از نظر حقوق سیاسی است. ارباب کلیسا و همچنین برخی فیلسوفان اروپایی، نوعی پیوند تصنعی میان اعتقاد به خدا از یک طرف و سلب حقوق سیاسی و تثبیت حکومتهای استبدادی از طرف دیگر برقرار کردند؛ طبعاً نوعی ارتباط مثبت میان دموکراسی و حکومت مردم بر مردم و بیخدایی فرض شد.

    چنین فرض شد که یا باید خدا را بپذیریم و حق حکومت را از طرف او تفویض شده به افراد معینی که هیچ نوع امتیاز روشنی ندارند تلقی کنیم، و یا خدا را نفی کنیم تا بتوانیم خود را ذی حق بدانیم.

    از نظر روانشناسی مذهبی، یکی از موجبات عقبگرد مذهبی این است که اولیاء مذهب میان مذهب و یک نیاز طبیعی تضاد برقرار کنند، مخصوصاً هنگامی که آن نیاز در سطح افکار عمومی ظاهر شود. درست در مرحلهای که استبدادها و اختناقها در اروپا به اوج خود رسیده بود و مردم تشنه این اندیشه بودند که حق حاکمیت از آن مردم است، [از طرف] کلیسا یا طرفداران کلیساو یا

    با اتکا به افکار کلیسا این فکر عرضه شد که مردم در زمینه حکومت فقط تکلیف و وظیفه دارند نه حق. همین کافی بود که تشنگان آزادی و دموکراسی و حکومت را بر ضد کلیسا، بلکه بر ضد دین

    و خدا بهطور کلی برانگیزد.

    این طرز تفکر، هم در غرب و هم در شرق ریشهای بسیار قدیمی دارد.

    ژان ژاک روسو در قرارداد اجتماعی مینویسد:

    «فیلون (حکیم یونانی اسکندرانی در قرن اول میلادی) نقل میکند که کالیگولا (امپراتور خونخوار رم) میگفته است همان قسمی که چوپان طبیعتاً بر گلههای خود برتری دارد، قائدین قوم جنساً بر مرئوسین خویش تفوق دارند. و از استدلال خود نتیجه میگرفته است که آنها نظیر خدایان، و رعایا نظیر چهارپایان میباشند.»

    در قرون جدید این فکر قدیمی تجدید شد و چون رنگ مذهب و خدا به خود گرفت، احساسات را بر ضد مذهب برانگیخت.
    سیری در نهج البلاغه125و126






    نوشته شده توسط احمد یوسفی در تاریخ: يكشنبه 25 خرداد 1393
    lمدیریت وبلاگ مرتضی علی میلاد حضرت مهدی (عج) را تبریک می‌گوید Image Hosted by Free Photo Hosting at http://www.iranxm.com/

    ادامه مطلب
    نوشته شده توسط احمد یوسفی در تاریخ: پنج شنبه 22 خرداد 1393
    پاسخ دوستان                                        
    با عرض سلام به شما خوانندگان گرامی این وبلاگ . بعضی از دوستان برای کد‌های وبلاگ راهنمایی خواسته اند ولی متاسفانه هیچ نام و ایمیلی و یا حتی آدرس وبلاگشان را هم قرار نداده اند . برای اینکه بتوانم در این رابطه کمکی کنم باید مشخصاتتان را بدانم تا با پیام خصوصی راه هایی قرار دادن کد در این سامانه را تقدیم کنم . دوستی راهنمایی خواست و الان که وبلاگش را می‌بینم لذت می‌برم . من در خدمت همگی دوستان هستم .



    نوشته شده توسط احمد یوسفی در تاریخ: پنج شنبه 22 خرداد 1393
    گرفتار‌تر از همه


    پیامبراکرم(ص)
    اعْظَمُ النّاسِ هَمّاً الْمُؤْمِنُ، یهْتَمُّ بِامْرِ دُنْیاهُ وَ امْر اخِرَتِهِ
    .

    از همه مردم گرفتارتر مؤمن است، که باید هم به کارهای دنیای خویش بپردازد و هم به کار آخرت.
    سیری در نهج البلاغه صفحه 302




    نوشته شده توسط احمد یوسفی در تاریخ: چهارشنبه 21 خرداد 1393
    مسائل تعقلی محض‌ اولین مسأله اساسی که مطالعه آثار آفرینش به تنهایی قادر به جوابگویی آن نیست، واجب الوجود بودن و مخلوق نبودن خود آن قدرت ماوراء طبیعی است. آیینه جهان حداکثر این است که نشان دهنده دست توانا و دانایی است که جهان را می‌گرداند، اما خود آن دست چه حال و وضعی دارد؟ آیا او خود مسخر دست دیگری است یا قائم به ذات است؟ اگر مسخر دست دیگری است، آن دست دیگر چگونه است؟ هدف قرآن تنها این نیست که بدانیم دستی دانا و توانا جهان را می‌گرداند؛ هدف این است که بدانیم گرداننده اصلی «اللَّه» است و «اللَّه» مصداق «لَیسَ کمِثْلِهِ شَی ءٌ» «1» است، ذات مستجمع کمالات است، و به عبارت دیگر کمال مطلق است، و به تعبیر خود قرآن «لَهُ الْمَثَلُ الْاعْلی‌» «2» است. مطالعه طبیعت چگونه می‌تواند ما را با چنین مفاهیمی آشنا سازد؟.

    ادامه مطلب
    نوشته شده توسط احمد یوسفی در تاریخ: چهارشنبه 21 خرداد 1393
    زهد

    الزُّهْدُ کلُّهُ بَینَ کلِمَتَینِ مِنَ الْقُرْانِ قالَ اللَّهُ سُبْحانَهُ: «لِکیلا تَأْسَوْا عَلی ما فاتَکمْ وَ لا تَفْرَحوا بِما اتاکمْ» وَ مَنْ لَمْ یأْسَ عَلَی الْماضی وَ لَمْ یفْرَحْ بِالْاتی فَقَدْ اخَذَ الزُّهْدَ بِطَرَفَیهِ.

    زهد در دو جمله قرآن خلاصه شده است: «برای اینکه متأسف نشوید بر آنچه (از مادیات دنیا) از شما فوت میشود و شاد نگردید بر آنچه خدا به شما میدهد»؛ هرکس بر گذشته اندوه نخورد و برای آینده شادمان نشود بر هر دو جانب زهد دست یافته است.

    بدیهی است وقتی که چیزی کمال مطلوب نبود و یا اساساً مطلوب اصلی نبود

    بلکه وسیله بود، مرغ آرزو در اطرافش پر و بال نمیزند و پر نمیگشاید و آمدن و رفتنش شادمانی یا اندوه ایجاد نمیکند.

    سیری در نهج البلاغه صفحه 210



    نوشته شده توسط احمد یوسفی در تاریخ: چهارشنبه 21 خرداد 1393
    ولادت حضرت علی اکبر (علیه السلام) و روز جوان
    جوان در هر جامعه و کشوری، محور حرکت است. 

    اگر حرکت انقلابی و قیام سیاسی باشد، جوانان جلوتر از دیگران در صحنه‌اند. 
    اگر حرکت سازندگی یا حرکت فرهنگی باشد، باز جوانان جلوتر از دیگرانند و دست آنها کارآمدتر از دست دیگران است. 
    حتی در حرکت انبیای الهی هم - از جمله حرکت صدر اسلام - محور حرکت و مرکز تلاش و تحرک، جوانان بودند.

    آن کشورهایی که جوان کم دارند
     - کمااین‌که بعضی از کشورها امروز به خاطر بعضی از سیاستهای تنظیم نسل و خانواده و از این حرفها، دچار کمبود نسل جوان هستند - ولو در علم و تکنولوژی و ترقیات جلو باشند، کارشان لنگ است؛ 
    مجبورند از کشورهای دیگر جوان قرض بگیرند! 

    جوان و جوانی، یکی از درخشندگیهای آفرینش الهی است. 
    دشمنان جوامع - از جمله جوامع اسلامی - این نکته را خوب تشخیص داده‌اند و بخصوص روی آن انگشت گذاشته‌اند. 
    این مربوط به امروز نیست؛ از یک قرن پیش تاکنون این‌گونه بوده است.

    امام خامنه ای در دیدار با گروه کثیری از دانشجویان و دانش‌آموزان 1370/08/15



    نوشته شده توسط احمد یوسفی در تاریخ: دوشنبه 19 خرداد 1393
    خوارج بی شهامت یعنی مقدس مآبان ترسو Image Hosted by Free Photo Hosting at IranXM خوارج بی شهامت یعنی مقدس مآبان ترسو، شمشیر پولادین را به کناری گذاشتند و از امر به معروف و نهی از منکر صاحبان قدرت که برایشان خطر ایجاد می‌کرد صرف نظر کردند و با شمشیر زبان به جان صاحبان فضیلت افتادند.

    ادامه مطلب
    نوشته شده توسط احمد یوسفی در تاریخ: سه شنبه 13 خرداد 1393
    اعیاد شعبانیه Image Hosted by Free Photo Hosting at IranXM

    ادامه مطلب
    نوشته شده توسط احمد یوسفی در تاریخ: يكشنبه 11 خرداد 1393
    در جستجوی گم شده  
     امیرالمؤمنین علی علیه السلام جمله‌ای دارد که بسیار جالب و عمیق است. می‌فرماید:
    عَجِبْتُ لِمَنْ ینْشُدُ ضالَّتَهُ وَ قَدْ اضَلَّ نَفْسَهُ فَلا یطْلُبُها «1».
    تعجب می‌کنم از کسی که در جستجوی گمشده‌اش برمی‌آید و حال آنکه «خود» را گم کرده و در جستجوی آن برنمی آید.
    خود را گم کردن و فراموش کردن منحصر به این نیست که انسان در باره هویت و ماهیت خود اشتباه کند و مثلًا خود را با بدن جسمانی و احیاناً با بدن برزخی- آنچنانکه احیاناً این اشتباه برای اهل سلوک رخ می‌دهد- اشتباه کند. همان‌طور که در فصل پیش گفتیم هر موجودی در مسیر تکامل فطری خودش که راه کمال را می‌پیماید، در حقیقت از «خود» به «خود» سفر می‌کند، یعنی از خود ضعیف به سوی خود قوی می‌رود.

    سیری در نهج‌البلاغه، ص:286



    نوشته شده توسط احمد یوسفی در تاریخ: پنج شنبه 8 خرداد 1393
    تبلیغ عطر نوشته احمد یوسفی مدیر وبلاگ بیرون پاساژ ایستاده است . موهای مش زده را از روسری کوچکی که به سر انداخته ، بیرون ریخته است . ناخن‌های دست ، رژ لب و سایه چشمی که زده ، همه به رنگ مانتوی او یعنی ، خردلی اند .
    از قیافه او  تابلویی شکل گرفته است  که هر کس وارد پاساژ می‌شود  و یا از پاساژ خارج می‌گردد باید اول نگاهی  به سر تا پای او بیندازد و یا حتی دقایقی به بهانه‌ی برش‌های نازک مقوایی که از قبل در عطر خیسانده شده است  و او آنها را به عنوان تبلیغ به مشتریان می‌دهد ، کمی هم با او گپ بزند و در آخر هم خنده ای بین آنها رد و بدل شود .   
        
                                                         تبلیغ . نوشته : احمد یوسفی
     
    خانم و آقایی با بچه اشان وارد پاساژ می‌شوند . او بریده‌ی عطری مقوا را به طرف آقا می‌گیرد . مرد نگاهی به او می‌اندازد ، ابروهایش را در هم می‌کشد و بدون آنکه نمونه تبلیغی را از دست دختر بگیرد بی اعتنا دست دخترش را می‌کشد و عبور می‌کنند .
    جوانی که از قبل دختر را زیر نظر دارد به او نزدیک می‌شود .جوان بی مهابا به چهره‌ی دختر چشم می‌دوزد .
    دختر بریده کاغذ عطری را به پسر می‌دهد و پسر در حالیکه با دست مقوا را می‌گیرد همچنان محو تماشای صورت دختر است . 
    چون با آنان فاصله دارم صحبت‌های پسر را نمی‌شنوم فقط عکس العمل دختر را می‌توانم ببینم که او پس از حرفهای پسر لبخند  می زند من به بیرون کیوسک می‌آیم و مجلات و روزنامه هایی را که مشتریان به هم ریخته اند ، مرتب می‌کنم . مطلب  زیبایی  در صفحه اول روزنامه جمهوری اسلامی از شهید مطهری که امروز سالگرد شهادت اوست نظرم را جلب می‌کند .

    شرافت زن اقتضا می‌کند هنگامی که از خانه بیرون می‌رود متین و سنگین و باوقار باشد ، در طرز رفتار و لباس پوشیدنش هیچگونه عمدی که باعث تحریک و تهییج شود به کار نبرد ، زباندار لباس نپوشد ، زباندار راه نرود ، زباندار و معنی دار به سخن خود آهنگ ندهد.

    سری تکان می‌دهم و دوباره نگاهم به همان پسر و دختر می‌افتد . پسر کارتی از جیبش بیرون می‌آورد و به دختر می‌دهد و لبخندهای هر دو آنها چاشنی جدا شدن پسر می‌شود .

    نوشته : احمد یوسفی 




    نوشته شده توسط احمد یوسفی در تاریخ: چهارشنبه 7 خرداد 1393
    ناکثین و قاسطین و مارقین‌ حضرت علی علیه السلام در دوران حکومت پنج‌ساله‌ی خود با سه گروه سرکش روبه‌رو شد. خواسته‌ی آنها تکرار وضع زمان حکومت عثمان بود: بذل و بخشش‌های بی‌جهت، اسراف کاری، تثبیت حکومت افراد نالایقی چون معاویه و تحکیم فرمانروایی استانداران حکومت پیشین. این سه گروه عبارت بودند از: ناکثان یا گروه پیمان‌شکن: سردمداران این گروه، خصوصاً طلحه و زبیر که در سایه احترام عایشه، همسر پیامبر صلی الله علیه و آله، و کمک‌های بی‌دریغ بنی امیه که در حکومت امام علی علیه السلام دستشان از همه جا کوتاه شده بود، سپاه بزرگی برای تصرف کوفه و بصره ترتیب دادند، خود را به بصره رساندند و آن را تصرف کردند. در این نبرد که به جنگ جمل مشهور است، طلحه و زبیر کشته شدند و سپاهشان پراکنده شد و گروهی به اسارت در آمدند که بعداً مورد عفو امام علیه السلام قرار گرفتند. قاسطان یا گروه ستمگر: رئیس این گروه معاویه بود که با فریب و نیرنگ، حدود دو سال و بلکه تا پایان عمر امام، فکر آن حضرت را به خود مشغول ساخت. نبرد صفین در منطقه‌ای میان عراق و شام بین علی علیه السلام و همین گروه به سرکردگی معاویه رخ داد که در آن، خون بیش از صد هزار مسلمان ریخته شد. در این نبرد، امام علیه السلام به هدف نهایی خود نرسید؛ هر چند معاویه در منطقه شام منزوی شد. مارقان یا گروه خارج از دین: اینان همان گروه « خوارج » هستند که تا پایان نبرد صفین در رکاب علی علیه السلام بودند و به نفع آن حضرت شمشیر می‌زدند، ولی فریبکاری معاویه سبب شد بر امام خود شورش کنند و گروه سومی تشکیل دهند که هم بر ضد امام، و هم بر ضد معاویه باشند. علی علیه السلام با این گروه در منطقه‌ای به نام نهروان رو به رو شد و جمع آنها را متفرق ساخت. اما سرانجام یکی از همین خوارج، او را به شهادت رساند.

    ادامه مطلب
    نوشته شده توسط احمد یوسفی در تاریخ: چهارشنبه 7 خرداد 1393
    مبعث رسول الله (ص)


    خـوانـد زبـان دلم ثنای محمد(ص)
    مانـد خرد خیـره در لقای محمد(ص)
    دیده دل، جام جم به هیچ شمارد
    سرمه کند گر زخاک پای محمد(ص)
    عید مبعث بر همگان مبارک

    اس ام اس تبریک مبعث پیامبر , مبعث پیامبر

    ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد
    دل رمیده ما را انیس و مونس شد
    نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت
    به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد
    بعثت پیامبر اکرم(ص) مبارک باد




    نوشته شده توسط احمد یوسفی در تاریخ: سه شنبه 6 خرداد 1393
    Image Hosted by Free Photo Hosting at http://www.iranxm.com/ سیاست «قرآن بر نیزه کردن» سیزده قرن است که کم و بیش میان مسلمین رایج است. مخصوصاً هر وقت مقدس مآبان و متظاهران زیاد می‌شوند و تظاهر به تقوا و زهد بازار پیدا می‌کند، سیاست قرآن بر نیزه کردن از طرف استفاده چی‌ها رایج می‌گردد.

    ادامه مطلب
    نوشته شده توسط احمد یوسفی در تاریخ: دوشنبه 5 خرداد 1393
    علی، امام و پیشوای راستین‌
    سراسر وجود علی، تاریخ و سیرت علی، خلق و خوی علی، رنگ و بوی علی، سخن و گفتگوی علی درس است و سرمشق است و تعلیم است و رهبری است.
    همچنانکه جذبهای علی برای ما آموزنده و درس است، دفعهای او نیز چنین است. ما معمولًا در زیارتهای علی و سایر اظهار ادب‌ها مدعی می‌شویم که ما دوستِ دوست تو و دشمنِ دشمن تو هستیم. تعبیر دیگر این جمله این است که ما به سوی آن نقطه می‌رویم که در جوّ جاذبی تو قرار دارد و تو جذب می‌کنی و از آن نقاط دوری می‌گزینیم که تو آنها را دفع می‌کنی.
    آنچه در بحثهای گذشته گفتیم گوشه‌ای از جاذبه و دافعه علی علیه السلام بود.
    مخصوصاً در مورد دافعه علی به اختصار برگزار کردیم، اما از آنچه گفتیم معلوم شد که علی دو طبقه را سخت دفع کرده است:

    1. منافقان زیرک.
    2. زاهدان احمق.
    همین دو درس برای مدعیان تشیع او کافی است که چشم باز کنند و فریب منافقان را نخورند، تیزبین باشند و ظاهربینی را رها نمایند، که جامعه تشیع در حال حاضر سخت به این دو درد مبتلاست.
    وَ السَّلامُ عَلی‌ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدی‌
     
    جاذبه و دافعه علی علیه السلام، ص:160



    نوشته شده توسط احمد یوسفی در تاریخ: دوشنبه 5 خرداد 1393
    سخت‌ترین مبارزات
    مشکلترین مبارزه‌ها مبارزه با نفاق است که مبارزه با زیرکهایی است که احمقها را وسیله قرار می‌دهند. این پیکار از پیکار با کفر به مراتب مشکلتر است زیرا در جنگ با کفر، مبارزه با یک جریان مکشوف و ظاهر و بی‌پرده است و اما مبارزه با نفاق، در حقیقت مبارزه با کفر مستور است. نفاق دو رو دارد: یک رو ظاهر که اسلام است و مسلمانی و یک رو باطن که کفر است و شیطنت، و درک آن برای توده‌ها و مردم عادی بسیار دشوار و گاهی غیر ممکن است و لذا مبارزه با نفاقها غالباً به شکست برخورده است زیرا توده‌ها شعاع درکشان از سرحد ظاهر نمی‌گذرد و نهفته را روشن نمی‌سازد و آنقدر بُرد ندارد که تا اعماق باطنها نفوذ کند.
    امیرالمؤمنین علیه السلام در نامه‌ای که برای محمد بن ابی بکر نوشت می‌گوید:
    وَ لَقَدْ قالَ لی رَسولُ اللَّهِ: انّی لا اخافُ عَلی‌ امَّتی مُؤْمِناً وَ لا مُشْرِکاً، امَّا الْمُؤْمِنُ فَیمْنَعُهُ اللَّهُ بِایمانِهِ وَ امَّا الْمُشْرِک فَیقْمَعُهُ اللَّهُ بِشِرْکهِ، وَ لکنّی اخافُ عَلَیکمْ کلَّ مُنافِقِ الْجَنانِ عالِمِ اللِّسانِ، یقولُ ما تَعْرِفونَ وَ یفْعَلُ

    جاذبه و دافعه علی علیه السلام، ص:157
     ما تُنْکرونَ‌ «1».
    پیغمبر به من گفت: من بر امتم از مؤمن و مشرک نمی‌ترسم، زیرا مؤمن را خداوند به سبب ایمانش باز می‌دارد و مشرک را به خاطر شرکش خوار می‌کند، ولکن بر شما از هر منافق دلِ دانا زبان می‌ترسم که آنچه را می‌پسندید می‌گوید و آنچه را ناشایسته می‌دانید می‌کند.
    در اینجا رسول اللَّه از ناحیه نفاق و منافق اعلام خطر می‌کند، زیرا عامه امت، بی خبر و ناآگاهند و از ظاهرها فریب می‌خورند «2»
     



    نوشته شده توسط احمد یوسفی در تاریخ: پنج شنبه 1 خرداد 1393
    سیاست قرآن بر نیزه کردن‌ سیاست «قرآن بر نیزه کردن» سیزده قرن است که کم و بیش میان مسلمین رایج است. مخصوصاً هر وقت مقدس مآبان و متظاهران زیاد می‌شوند و تظاهر به تقوا و زهد بازار پیدا می‌کند، سیاست قرآن بر نیزه کردن از طرف استفاده چی‌ها رایج می‌گردد. درسهایی که از اینجا باید آموخت:

    ادامه مطلب
    نوشته شده توسط احمد یوسفی در تاریخ: پنج شنبه 1 خرداد 1393
    دموکراسی علی‌ امیرالمؤمنین با خوارج در منتهی درجه آزادی و دموکراسی رفتار کرد. او خلیفه است و آنها رعیتش؛ هر گونه اعمال سیاستی برایش مقدور بود اما او زندانشان نکرد و شلاقشان نزد و حتی سهمیه آنان را از بیت المال قطع نکرد، به آنها نیز همچون سایر افراد می‌نگریست. این مطلب در تاریخ زندگی علی عجیب نیست اما چیزی است که در دنیا کمتر نمونه دارد. آنها در همه جا در اظهار عقیده آزاد بودند و حضرت خودش و اصحابش با عقیده آزاد با آنان روبرو می‌شدند و صحبت می‌کردند، طرفین استدلال می‌کردند، استدلال یکدیگر را جواب می‌گفتند.

    ادامه مطلب
    نوشته شده توسط احمد یوسفی در تاریخ: پنج شنبه 1 خرداد 1393
    تمدید جشنواره Image Hosted by Free Photo Hosting at http://www.iranxm.com/

    ادامه مطلب
    نوشته شده توسط احمد یوسفی در تاریخ: چهارشنبه 31 ارديبهشت 1393